ضرورت و اهمیت انگیزه نامه تحصیلی یا sop

 

یکی از مهم ترین مدارکی که متقاضیان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور باید ارائه کنند، انگیزه نامه تحصیلی یا بیانیه اهداف یا Statement of Purpose می باشد.

انگیزه نامه تحصیلی

تعریف انگیزه نامه تحصیلی

اهمیت انگیزه نامه تحصیلی از آن جا مشخص می شود که هر چقدر بهتر باشد می تواند برتری شما را نسبت به  دیگر متقاضیانی که به دانشگاه درخواست فرستاده اند نشان دهد. از این جهت نوشتن یک انگیزه نامه تحصیلی با کیفیت بسیار اهمیت دارد.

sop یک متن کوتاه در حد  یک صفحه است که در مورد سابقه و رزومه تحصیلی شما اهداف شما از تحصیل در دانشگاه و رشته مورد نظر و دستاورد های گذشته شما می باشد. این بیانیه اهداف تفکر شما را در قالب یک بیانیه شخصی به دانشگاه نشان می دهد.

اهمیت انگیزه نامه تحصیلی

همان طور که گفته شد اهمیت نوشتن sop بسیار زیاد است بنابراین توصیه می شود برای نوشتن آن از افراد با تجربه و متخصص کمک های لازم را بگیرید.

sop

برداشت های دانشگاه از انگیزه نامه تحصیلی

ویژگی های یک انگیزه نامه تحصیلی خوب

در نوشتن sop باید نکات ریز و حساسی را در نظر بگیرید چرا که آینده تحصیلی شما تا حد زیادی به آن بستگی دارد. توصیه می کنیم برای نوشتن این متن از افراد متخصص کمک بگیرید. موسسه تعالی اندیش راه دانش با داشتن متخصصی با تجربه در زمینه اعزام دانشجو به خارج می تواند شما را در این زمینه یاری کند.

در ادامه شما را با برخی از ویژگی های یک انگیزه نامه تحصیلی خوب آشنا خواهیم کرد.

نگارش مثبت

این که نشان دهید شما یک انسان مثبت نگر هستید اهمیت بسیار زیادی دارد، این نکته را در نظر داشته باشید که تلاش کنید تا حد امکان جملات مثبت را در متن انگیزه نامه تحصیلی خود بیاورید.

خلاقیت در نوشته

این نکته را در نظر داشته باشید که برای نوشتن انگیزه نامه تحصیلی باید خلاقیت داشته باشید و از نمونه های از پیش طراحی و نوشته شده استفاده نکنید. اگر دانشگاه مورد نظر شما متوجه شود که sop شما از روی متن های دیگری نوشته شده است احتمال پذیرفته شدن شما بسیار کاهش می یابد.

مختصر و مفید

از آنجایی که همه ساله دانشگاه ها sop های بسیار زیادی را از متقاضیان دریافت می کنند بهتر است نگارش متن شما به گونه ای باشد که برای خواننده خسته کننده نباشد و در عین حال تمامی نکات مهم را به خواننده برساند.

اکثر دانشگاه ها راهنمایی نوشتن sop دارند که بهتر است قبل از نوشتن انگیزه نامه تحصیلی  این راهنمایی را به طور کامل مطالعه کنید. توجه داشته باشید که راهنمای انگیزه نامه ی تحصیلی دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد.

نوشتن sop

دقیق و با جزئیات

بهتر است که sop شما مانند یک داستان نوشته شود نه این که مانند یک بیانیه باشد. این باعث جذابیت نوشته شما می شود . اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که از اعداد و ارقام استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که ذکر می کنید که در یک کار پژوهشی فعالیت داشته اید بهتر است این را هم بگویید که چه مدت بوده است.

قوانین دستوری زبان

در نوشتن متن انگیزه نامه تحصیلی یا sop توجه داشته باشید که نکات گرامری و یا دستور زبان انگلیسی را به درستی رعایت کرده باشید.

صداقت

قطعا شما برای نوشتن sop به نمونه های نوشته شده دیگران نگاهی خواهید انداخت. توجه داشته باشید که برای جلب کردن نظر دانشگاه ویژگی ها و توانایی هایی را که ندارید در متن خود نیاورید. هر چقدر در نوشتن متن صداقت بیشتری داشته باشید وتوانایی خود را به بهترین بیان ارائه  کنید احتمال قبولی شما بیشتر خواهد شد.