تحصیل در اروپا با کمترین هزینه! چگونه امکان پذیر است؟ با تعالی اندیش راه دانش همراه باشید. با توجه به هزینه‌های رو به افزایش دانشگاه‌ها در بسیاری از نقاط جهان، ممکن است فکر تحصیل رایگان یا ارزان به ذهن برخی افراد خطور کند. ممکن است برای این افراد تحصیل و اخذ مدرک رسمی دانشگاهی در کشور خود یا در کشورهای دیگر، بدون در اختیار داشتن بودجه‌ای قابل توجه امکان‌پذیر نباشد. یا به هر دلیلی علاقه مند به ادامه تحصیل در یک کشور ثانویه باشند اما توان پرداخت هزینه های سرسام آور را نداشته باشند.

اگر هر دانشجوی مشتاق به تحصیل بداند که داشتن بودجه مورد نیاز برای تحصیل، یک امر ضروری نیست، بسیار خوشحال خواهد شد. در واقع کشورهای زیادی در سراسر جهان وجود دارند که دانشجویان خارجی را بدون هیچ هزینه‌ ای و یا با هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه پذیرش می کنند. فقط لازم است که آن‌ها را شناخته و شرایط تحصیل در این دانشگاه‌ها را بدانیم.

تحصیل ارزان در اروپا

در این مقاله به معرفی تعدادی از کشورهایی که در آنها تحصیل به صورت رایگان یا با شهریه های اندک صورت می گیرد می پردازیم و جزییات آن را شرح می دهیم. برای اطلاع از اعتبار و کیفیت دانشگاه های هر کشور نیز میتوانید به وب‌سایت رتبه بندی QS دانشگاه‌های جهان مراجعه کنید.

تحصیل در اروپا با کمترین هزینه

تحصیل در آلمان

به نظر می‌رسد علاقه به تحصیل در کشور آلمان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این موضوع بیشتر به دلیل این واقعیت است که هیچ یک از دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه‌ای برای تحصیل، چه برای دانشجویان آلمانی و چه برای دانشجویان بین‌المللی بدون توجه به ملیت آن‌ها، دریافت نمی‌کنند؛ تنها هزینه اندکی در حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو برای پوشش هزینه‌های اجرایی از دانشجو اخذ می‌شود.

این هزینه تحصیلی اندک، همراه با اقتصاد قوی و نظام آموزش عالی فوق‌العاده آلمان، باعث می‌شوند که چشم‌انداز تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان و خانواده آن‌ها در سراسر جهان بسیار جذاب جلوه کند. در واقع در گزارش اخیر HSBC راجع به ارزش تحصیلات، از دیدگاه والدینی که در نظرسنجی شرکت کردند، کشور آلمان از نظر کیفیت تحصیل در بین پنج کشور برتر جهان قرار دارد. بیش از ۴۰ دانشگاه در کشور آلمان در بین کشورهای برتر در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان قرار دارند (البته بعد از آمریکا و انگلستان) و در این میان دانشگاه فنی مونیخ بالاترین مکان را به خود اختصاص داده است.

با این وجود، اخیراً نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تحصیل رایگان در آلمان برای بسیاری، دیگر امکان‌پذیر نیست. دولت Baden-Wurttemberg در جنوب غربی آلمان به تازگی برنامه‌ای برای برقراری دوباره شهریه برای دانشجویان غیر اروپایی از پاییز ۲۰۱۷ اعلام کرده است. به این معنی که دانشجویان غیر اروپایی موظف به پرداخت شهریه‌ای در حدود ۱۵۰۰ یورو (۱۶۰۰ دلار) در هر ترم تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی از قبیل دانشگاه هایدلبرگ هستند.

اگر در یافتن یک دانشگاه که تحصیل رایگان داشته باشد، موفق شده باشید، با این وجود برای هزینه‌های زندگی همچنان نیاز به بودجه دارید. برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان، باید ثابت شود که برای مخارج زندگی در آلمان به ازای هر سال در حدود ۸۷۰۰ یورو (یا تقریباً ۹۲۳۰ دلار آمریکا) سرمایه دارید.

تحصیل ارزان در اروپا

تحصیل در اتریش

یکی دیگر از کشورهای ارزان برای تحصیل به زبان انگلیسی اتریش است، این کشور زیبای اروپای مرکزی که چیزهای زیادی برای ارائه به دانشجویان بین المللی از جمله دانشگاه های برجسته، کیفیت بالای زندگی و شهرهای دانشجویی هیجان انگیز دارد،قرار دارد. اکثریت دانشگاه های اتریش دوره های لیسانس خود را به زبان آلمانی و دوره های زیادی را در مقطع ارشد به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

بسیاری از مردم این کشور به زبان انگلیسی صحبت می کنند. مخصوصا افراد جوان اما همچنان بهتر است زبان آلمانی را یاد بگیرید. اگر یکی از دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا یا EEA هستید، می توانید در کوتاه ترین بازه ی زمانی به صورت رایگان در مقطع لیسانس و ارشد تحصیل کنید. در کنار موارد ذکر شده، برای هر ترم اضافی ملزم به پرداخت شهریه ای معادل با 363 یورو (425 دلار) هستند. شهریه ی دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در اتریش معادل با 1,453 یورو در سال است و همه ی دانشجویان در هر ترم باید هزینه ی عضویت در اتحادیه دانشجویی را که حدود 18 یورو است، پرداخت نمایند.

تحصیل ارزان در اروپا

تحصیل در فنلاند

فنلاند از مقاصد تحصیلی محبوب در بین دانشجویان سراسر دنیا است. کیفیت بالای دانشگاه‌ها، تنوع رشته‌های موجود در دانشگاه‌ها و بورسیه های تحصیل در فنلاند از جمله ویژگی‌هایی هستند که موجب محبوبیت تحصیل در این کشور شده است. یکی از جنبه‌های مهم تحصیل در فنلاند، در نظر داشتن هزینه‌ی تحصیلات و زندگی در این کشور است؛ زیرا شما به عنوان یک دانشجو بین‌المللی، لازم به پوشش هزینه‌های زندگی خود از قبیل خوراک، مسکن، بیمه، رفت‌و‌آمد و از همه مهم‌تر شهریه‌ی دانشگاه خود هستید. وجود انواع کمک هزینه‌ها و بورسیه های تحصیلی فنلاند می‌تواند کیفیت تجربه تحصیلی شما در این کشور را به مراتب بهتر کند.

به طور کلی غیر از لیست تهیه شده در زیر، باقی دانشجویان در فنلاند موظف به پرداخت شهریه هستند:

۱. تحصیل در دانشگاه‌های فنلاندی یا سوئدی زبان.
۲. شهروند اتحادیه اروپا و سوییس.
۳. یکی از اعضای شهروندان اتحادیه اروپا.
۴. دانشجویان بین‌المللی که پذیرش یا تحصیلات خود را قبل از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده‌اند.
۵. پذیرفته شدگان در مقطع دکتری و کسانی که فرصت مطالعاتی به آن‌ها داده شده است.
۶. دانشجویانی که از طریق موسسه یا دانشگاه کشور خود جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ و زبان فنلاندی به این کشور اعزام می‌شوند.

خوشبختانه بورسیه های تحصیلی فنلاند در اشکال گوناگونی وجود دارند که دانشجویان با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند.‌

بورسیه‌های هر دانشگاه‌، سیستم مجزا به خود را دارد و شامل حال دانشجویانی می‌شود که در زمینه فعالیت‌های آکادمیک مانند مقاله نوشتن (البته به زبان انگلیسی) و رزومه‌، سابقه درخشانی داشته باشند. البته می‌توان گقت بورسیه در مقطع دکتری راحت‌تر است. این بورسیه‌ها با توجه به دانشگاه انتخابی می‌تواند به صورت کامل کل هزینه دانشگاه را شامل شود یا فقط نصفی از شهریه را متقبل شود. بعضی از این بورسیه‌ها حتی کمک هزینه زندگی در فنلاند را هم تامین می‌کنند.

تحصیل ارزان در اروپا

تحصیل در فرانسه

ممکن است فرانسه به آن اندازه که آلمان به عنوان یک شهر مقرون به صرفه برای آموزش عالی و تحصیل معروف است، مقرون به صرفه شناخته نشده باشد؛ اما شاید تعجب کنید اگر بشنوید که در فرانسه هم دانشجویان بین‌المللی صرف نظر از ملیت خود، می‌توانند به صورت رایگان (یا با هزینه‌ای بسیار کم) تحصیل کنند.

اگر چه از لحاظ فنی، هزینه‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه وجود دارد، اما این هزینه‌ها تنها کسری از هزینه‌هایی است که در کشورهای دیگر وجود دارد و در حدود ۱۸۴ یورو (یا ۱۹۵ دلار آمریکا) به ازای هر سال تحصیل در مقطع کارشناسی و البته برای پوشش هزینه‌های دولتی دریافت می‌شود. برای بیشتر دوره‌های تخصصی‌ مانند پزشکی و مهندسی هزینه‌های دیگری اضافه می‌شود که البته چشمگیر نیستند و اگر مایل به تحصیل در Grand Ecol باشید، هزینه‌ها بسیار خواهد بود.

همانند کشور آلمان، در فرانسه هم اکثریت دوره‌های تحصیلی که امکان تحصیل رایگان را دارند، به زبان مادری تدریس می‌شوند. اما با این وجود تعداد زیادی از دوره‌های تحصیلی، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارند که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. همچنین می‌توان با رفتن به یک مدرسه مقدماتی مهارت‌های خود را قبل از ورود به دانشگاه به طور کامل بهبود بخشید که البته برای ورود به این مدارس باید هزینه پرداخت کرد.

هزینه‌های زندگی در فرانسه نیز نسبتاً مقرون به صرفه می‌باشد. مخارج یک سال در حدود ۹۶۰۰ یورو (یا ۱۰۱۸۰ دلار آمریکا) می‌شود که مسلماً برای زندگی در پاریس، پایتخت فرانسه، بیش از این مقدار خواهد بود. بر طبق گزارش Numbeo لندن در تمام هزینه‌ها از پاریس پیشی گرفته است، به‌طوری که در لندن قیمت برای مصرف کننده ۲۵ درصد بالاتر و قیمت اجاره ۶۹ درصد بالاتر از فرانسه می‌‌باشد. هزینه‌های مقرون به صرفه در پایتخت فرانسه در کنار دانشگاه‌های زیادی که در رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه خوبی کسب کرده‌اند، باعث شده است که پاریس جزو برترین شهرهای دانشجویی به شمار آید.

تحصیل ارزان در اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *