زندگی در ایرلند شمالی

ایرلند شمالی کشوری است در شمال جزیره ایرلند و در غرب جزیره بریتانیا. این سرزمین به همراه انگلستان، اسکاتلند و ولز، کشور پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی را تشکیل می‌دهند. ایرلند شمالی در زمان‌های گوناگون، معمولاً به عنوان یک کشور، استان، منطقه یا بخشی از بریتانیا توصیف شده‌است. البته این امر تحت شرایط خاصی است. ایرلند شمالی از نظر سیاسی دارای یک پارلمان مستقل با ۹۰ کرسی است. اما مردم آن در انتخابات‌ها و همه‌پرسی‌های سراسری بریتانیا نیز شرکت می‌کنند.

پارلمان ایرلند شمالی در محلی به نام استورمونت در بلفاست قرار گرفته‌ است. تشکیل پارلمان محلی و تشکیل دولت محلی در ایرلند شمالی نتیجه یک روند صلح طولانی‌مدت و سخت بود که در روزی موسوم به «جمعه نیک» به نتیجه رسید. این توافق سبب پایان یافتن دهه‌ها ستیز بین ملی‌گراها و سلطنت‌طلبان شد. بلفاست پایتخت ایرلند شمالی است. بلفاست بزرگ‌ترین شهر استان آلستر و دومین شهر بزرگ جزیره ایرلند پس از دوبلین است.

در سال ۲۰۰۱ جمعیت منطقه بلفاست بزرگ (شهر بلفاست و حومه آن) برابر با ۵۷۹٬۲۷۶ نفر بود که ۲۷۶٬۴۵۹ نفر از آنها در داخل شهر زندگی می‌کردند. شهر بلفاست از شهرهای مهم دوران انقلاب صنعتی در پادشاهی متحد بود.کشتی‌سازی از جمله صنایع عمده بلفاست به حساب می‌رفت و کشتی معروف تایتانیک در این شهر ساخته شده بود.